Lekcja 1

Wstęp

WPROWADZENIE: Zanim zaczniesz na dobre przygodę z instrumentem, pokaże Ci w pierwszej kolejności jak należy trzymać gitarę oraz wskaże jak prawidłowo ułożyć ręce do gry.

ZADANIEObejrzyj dokładnie film i postaraj się wykonywać wszystkie instrukcje, które są na nim omawiane. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej, ponieważ kwestie, które są tu poruszane są bardzo bardzo ważne aby gra w późniejszym etapie była prawidłowa.




INFORMACJA:
Sposób trzymania gitary przedstawiony na filmie sprawdzi się jeśli gramy muzykę rozrywkową, która jest tematem tego kursu. Gitarzyści wykonujący muzykę poważną trzymają ją nieco inaczej, aby mieć lepszą kontrolę nad trudniejszymi technikami gry palcami.


Rozgrzewka

WPROWADZENIE: Abyś mógł czysto wygrywać dźwięki na gitarze i aby palce nie bolały Cię w czasie treningu,musisz przejść szereg ćwiczeń, które je wzmocnią. Na samym początku kontaktu z gitarą, palce a konkretnie ich opuszki, mogą boleć już po parunastu, a nawet w przypadku grubszych strun, po paru minutach. Jest to zjawisko całkowicie normalne i z czasem opuszki na tyle stwardnieją, że nie będziesz odczuwał bólu nawet po kilku godzinnym treningu. Jeśli ból jest na tyle niekomfortowy, że z trudem dajesz zagrać dane ćwiczenie, to daj odpocząć 15 minut palcom lub więcej i kontynuuj ćwiczenie.

ZADANIE 1: Naciskaj palcami lewej ręki pierwsze 4 progi na wszystkich 6 strunach. Każdy palec ma przyporządkowany swój próg na gitarze, wskazujący - próg 1, środkowy - próg 2, serdeczny - próg 3 i palec mały - próg 4. 



ZADANIE 2: Podobnie jak w poprzednim zadniu, tutaj również Twoim zadaniem jest przyciskać wszystkie 6 strun na 4 pierwszych progach. Natomiast chciałbym abyś po położeniu danego palca na określony próg, również go zagrał. A więc technicznie będzie to wyglądało następująco: kładziesz np. palca wskazującego na 1 progu struny E6, a następnie szarpiesz strunę kciukiem (nie kostką, inf. niżej). Odrywasz palca wskazującego, kładziesz palec środkowy na 2 progu struny E6 i szarpiesz strunę, itd.



ZADANIE 3: W poprzednich zadaniach prosiłem cię abyś zadanie ćwiczył w uproszczonej wersji, natomiast tutaj już podniesiemy poprzeczkę. Twoim zadaniem NIE jest kłaść po prostu opuszki na progach, a energicznie uderzać tak aby wydobyć jakikolwiek dźwięk ze strun. Trenuj w tym secie tylko na 3 strunach basowych: E6, A5 i D4 (trzy od góry).


INFORMACJA:
 Efekt, który zobaczysz na filmie jest wynikiem lat pracy z instrumentem i nie uzyskasz go naturalnie po tygodniu i nawet nie po miesiącu, na to potrzeba zdecydowanie więcej czasu. Celem tego ćwiczenia jest przygotowanie i wzmocnienie palców do gry przez samą próbę jego wykonywania. Czyli bardziej od efektu liczy się systematyczne jego wygrywanie.


Rytmika

WPROWADZENIE: Podobno rytm to najważniejsza część muzyki. W czasach kiedy instrumenty były jeszcze bardzo prymitywne, duży nacisk kładziono właśnie na rytmikę. Równa gra nie tylko jest ważna jeśli chcesz w przyszłości grać w zespole czy być po prostu profesjonalnym muzykiem, ale ogólnie żeby można powiedzieć o sobie, że umie się grać na jakimkolwiek instrumencie.


Grę na gitarze bez uwzględniania rytmu
można porównać do nienapompowanych opon w rowerze - niby da się jechać, ale jest bardzo ciężko i uzyskamy niewielkie prędkości. Każde powietrze wpompowane do opon (nauka nowych wartości rytmicznych) pozwala nam lepiej panować nad rowerem (gitarą) i pełniej cieszyć się z samej jazdy (gry na gitarze)

INFORMACJA: Bardzo pomocnym narzędziem, które nauczy Cie równo grać jest metronom. Jeśli nie posiadasz go jeszcze w swoim akcesorium gitarowym to nie szkodzi, będziemy się posiłkowali darmową i zresztą bardzo dobrą aplikacją Marcina Szpaka. Zasadza działania jest banalnie prosta. Klikamy interesującą nas prędkość na podziałce po prawej stronie następnie uruchamiamy. 


.     


ZADANIE 1
:
a)
Obejrzyj film, następnie spróbuj wykonać ćwiczenie. Wykonuj 1 szarpnięcie struny na każde 4 kliki metronomu, jak na filmie. Metronom ustaw na 120 bpm.

b) Jeśli sobie poradziłeś to zwiększaj tempo metronomu stopniowo o 10, tzn. 130, 140, 150 itd., sprawdź czy uda Ci się w ten sposób dojść do tempa 180 bpm.


INFORMACJA:  Jako ćwiczenie otwierające ten dział jest dosyć istotne, więc jeśli nie jesteś pewien czy wykonujesz je prawidłowo to możesz się nagrać, np. za pomocą systemowego REJESTRATORA DŹWIĘKU. Nagrywając swoją grę dokładnie usłyszysz swoje niedociągnięcia i przez to będziesz wiedział co możesz poprawić.

CIEKAWOSTKA: Wartością gdzie gramy tylko 1 dźwięk na 4 uderzenia metronomu będziemy nazywali CAŁĄ NUTĄ.     


ZADANIE 2: 

a) Ćwiczenie nieco zmodyfikowane do wartości półnut. Wykonuj 1 szarpnięcie struny co 2 kliki metronomu. Obejrzyj film, a następnie spróbuj wykonać ćwiczenie, metronom ustaw na 80 bpm.

b) W poprzednim podpunkcie ustawiałeś metronom na 80 bpm, na początek sprawdź czy potrafisz je również zagrać i teraz w tym tempie. Jeśli sobie poradziłeś to zwiększaj tempo metronomu stopniowo o 10, tzn. 90, 100, 110 itd., sprawdź czy uda Ci się w ten sposób dojść do tempa 140 bpm. Jeśli nie uda Ci się w tym secie ćwiczeniowym to spokojnie dojdziesz do niego w kolejnych. 




CIEKAWOSTKA:
 
Wartością gdzie gramy 1 dźwięk na 2 uderzenia metronomu będziemy nazywali PÓŁNUTĄ



ZADANIE 3: Twoim ostatnim zadaniem rytmicznym w tym tygodniu jest połączenie poznanych jak dotąd wartości rytmicznych, tzn. całej nuty oraz półnuty. Chodzi o to aby grać te wartość w kółko na zmianę, to 1 szarpnięcie na 4 kliki, to 2 szarpnięcia podczas 4 klików.  


WSKAZÓWKA:
 Szarpiesz strunę równo z 1 klikiem metronomu, słuchasz kolejnych 3 klików metronomu. Na 5 kliku równocześnie szarpiesz strunę, 6 klik czekasz, na 7 klik znowu szarpiesz strunę i 8 klik czekasz. Cały schemat powtarzasz w kółko bez zatrzymania.


Technika

WPROWADZENIE: Pierwszym chwytem, który poznasz będzie a-moll, często zapisywany jest tylko jako mała litera „a”. Drugim chwytem będzie E-dur, w tym przypadku zapisywany w różnych publikacjach jako duża litera „E”. Spójrz jak wyglądają obydwa chwyty na diagramie oraz na rysunku przedstawiającym gryf gitary:


Chwyt a-mollChwyt E-dur
         


ZADANIE 1: Spójrz na filmie jak należy je prawidłowo złapać i poświęć kilkanaście minut na wstępne zapoznanie się z nimi. Nie przejmuj się, że będziesz miał jeszcze duże problemy z ich złapaniem - będziesz trenował to podczas kolejnych tygodni.




ZADANIE 2:
 Twoim zadaniem będzie ćwiczenie płynnego przechodzenie między obydwoma chwytami, tzn. a-moll i E-dur. Będziesz łapał chwyty w taki sposób, że będziesz dokładał palce w kolejności: wskazujący (1)środkowy (2) i na końcu serdeczny (3). Zmiany wykonuj całkowicie tzw. „na sucho”, a więc nie angażuj prawej dłoni, ucz się samych kształtów chwytów.


INFORMACJA: Sposób kładzenia palców po kolei daje Ci  jednak ten komfort, że możesz prześledzić każdy następny krok i skorygować w razie dane ułożenie czy pozycję określonego palca. Jednak docelowo będziesz się uczył kłaść palce przy danym chwycie jednocześnie, ponieważ daje to nieporównywalnie szybsze zmiany akordów.



ZADANIE 3: Tym razem będziesz wykonywał po 1 uderzeniu z góry w struny na każdym z chwytów a-moll i E-dur.  Na filmie zobaczysz jak należy ustawić prawą dłoń aby prawidłowo wykonywać bicie.  Wsłuchuj się czy wszystkie dźwięki wybrzmiewają, w razie potrzeby skoryguj ułożenie chwytu.



INFORMACJA: Dobrym wynikiem będzie jeśli po tygodniu grania dojdziesz do prędkości, w której będzieszwykonywał kolejne zmiany chwytów w ciągu 2 klików metronomu – 60 bpm.


ZADANIE 4: Wykonuj po 1 uderzeniu w chwyty a-moll oraz E-dur. Pomału staraj się abypalce kłaść jednak równocześnie na gryfie, nie tak jak to robiłeś do tej pory, a więc metodą "123"Metoda, w której kładziesz palce po kolei jest bardzo dobra kiedy uczymy się nowego chwytu, natomiast później staję się złym nawykiem i opóźnia Twoją grę.





Praktyka


ZADANIE 1: W tym ćwiczeniu będziesz doskonalił uderzenia w struny basowe i wiolinowe. Chciałbym abyś przy wykonywaniu bicia, śledził pilnie ruch dłoni i zaobserwował czy palce trafiają we właściwe struny. Najczęstszym błędem jest uderzanie tylko w 2 struny zamiast trzech.





ZADANIE 2: Złap chwyt a-moll i wykonaj na nim 2 szarpnięcia, z czego pierwsze skieruj w struny basowe, a drugie w wiolinowe. Następnie jak najszybciej złap chwyt E-dur i wykonaj identyczną sekwencję. Wróć znowu do chwytu a-moll i zabieg wykonuj jeszcze kilkanaście razy. W razie bólu w dłoni lub palcach, odpocznij chwilę i dopiero powtórz ćwiczenie.


INFORMACJA: W grze akustycznej najtrudniejszymi momentami są miejsca, w których należy zmienić chwyt lub pozycję. Jeśli zmiana jest za wolna to słuchacz wyraźnie to usłyszy, z uwagi na to, że zostanie zaburzona struktura rytmiczna. Dlatego warto zawsze w szczególności dopracować te miejsca, gdzie należy połączyć 2 zupełnie różne chwyty - zmiana między nimi powinna być słuchowo niezauważalna.



ZADANIE 3: Łap któryś z poznanych w  poprzednim tygodniu chwytów (a, E) i następnie wykonuj bicie, które się uczyłeś (basowe/wiolinowe) – 20 uderzeń na każdym akordzie.


INFORMACJA: Podczas trzymania danego chwytu cały czas pilnuj czy wybrzmiewa on prawidłowo, tzn czy nie jest jakaś struna stłumiona lub niedociśnięta. Po dłuższym graniu ćwiczenia, możesz  odczuwać dyskomfort, napięcie w dłoni i może być to oznaką  nieprawidłowego ułożenia dłoni. Postaraj się aby ułożenie ręki było dla Ciebie jak najbardziej wygodne, aby była cały czas rozluźniona. Napięcie w grze na gitarze to najgorszy wróg postępów.



ZADANIE 4: Będziesz trenował teraz dokładnie schemat przejść, który znajduję się w piosence "Gdy nie ma dzieci". Graj na zmianę chwyty a-moll i E-dur, na każdym wykonaj 8 szarpnięć w struny (4 x basowe, 4 x wiolinowe). Prześledź na filmie w  5:40 - 7:00 jak należy dokładnie to zadanie ćwiczyć.



ZADANIE 5:  Tak jak w zadaniu 3 6, graj na zmianę chwyty a-moll i E-dur, wykonując na każdym tym razem 8 szarpnięć w struny. Dołożymy sobie tutaj jednak metronom. Ustaw jego tempo na takie, w której płynnie będziesz wykonywał bicie i przechodził między chwytami. Sugerowane tempo to przedział między 70 a 100 bpm. Na filmie tempo wynosi 70 bpm.


INFORMACJA: Jeśli w danej prędkości metronomu ćwiczenie Ci przyzwoicie wychodzi i to, zwiększaj tempo każdorazowo o 10. Kiedy będziesz się zbliżał do końca czasu przewidzianego na ten set to, ustaw sobie tempo o 20 większe, niż Twoje tempo maksymalne (tempo, w którym gra jest czysta, płynna i przychodzi naturalnie). Pomimo plątania się palców postaraj się zachować rytm.



ZADANIE 6: Będziesz grał w tym zadaniu razem ze mną, w tym celu włącz film w 7:50 minucie. Bardzo prawdopodobne jest, że nie nie będziesz ze mną nadążał z rytmem dlatego warto wykorzystać wtedy funkcje zwalniania w odtwarzaczu (szczegóły niżej).


WSKAZÓWKA: Odtwarzacz YouTube ma wbudowaną funkcję zwalniania tempa, który fakt możesz jak najbardziej wykorzystać. Po kliknięciu kółka zębatego w prawym dolnym rogu, z zakładki "Speed/ Prędkość" wybierz 0.5. Zwolni to tempo nagrania o połowę dzięki czemu, będziesz mógł swobodnie zagrać ćwiczenie razem ze mną.

INFORMACJA: Pełne opanowanie dowolnej piosenki jest procesem długotrwałym (są takie których uczymy się latami), niezależnie od tego jak dobrymi jesteśmy gitarzystami. Dlatego bądź gotów, że opanowanie piosenki prawdopodobnie będzie trwać dłużej niż czas przeznaczony na daną lekcję. Byłbym pod naprawdę dużym wrażeniem jeśli udałoby Ci się szybciej.


Ostatnia modyfikacja: wtorek, 31 maj 2016, 17:41